På scenen hos NEF om tilpassede skjemaer for kundeerklæring

På Norges Eiendomsmeglerforbunds (NEFs) årlige hvitvaskingskurs 5. november holdt Eva Cecilie Sandberg, leder for KYC i Stø, og Steinar Paulsen, produktgruppesjef KYC i Stø, foredrag for 150 eiendomsmeglere.
Hovedbudskapet i foredraget: Det siste året har det vært flere rapporter fra Finanstilsynet som viser at mange rapporteringspliktige selskaper fortsatt benytter for generelle og lite målrettede kundeerklæringsskjemaer.
Rapportene fremhever blant annet at «foretakets kundeerklæringsskjema var for generelt utformet og hensyntok i hovedsak bare enkelte grunnleggende risikotyper», at Kundeerklæringsskjemaene var basert på en eksternt ervervet mal og «fremsto i liten grad tilpasset virksomheten» som igjen «svekker foretakets mulighet til å fange opp reelt avvikende atferd».
Løsningen? En mer proaktiv holdning til innhenting av kundeinformasjon, der kvalitet og forståelse prioriteres foran raske standardløsninger. Her trengs det mer målrettede skjemaer – og fleksible systemer. Virksomhetene må rett og slett ta seg bryet med å lage skreddersydde kundeerklæringer, direkte tilpasset ulike kundetyper, risikonivåer og informasjonsbehov.
Stø viste også eksempler fra scenen på nettopp slike spesialtilpassede skjemaer, gjennom den nye kundeerklæringsmodulen i Stø sitt nye KYC-system KYC Flow, og demonstrerte hvordan man kan endre spørsmålene eller legge til nye, basert på ny innsikt, mistenkelige forhold eller erfaringer. Meglere er i en helt unik posisjon for å oppdage mistenkelige forhold eller avvikende adferd. Så bruk gjerne bransjemaler, men vi i Stø skal gjøre det enklere for kundene våre å fullt ut - eie, forvalte og videreutvikle kundeerklæringsskjemaer.
Fant du det du lette etter?