Hopp til hovedinnhold
Bli kontaktet

Kritikk for mangelfulle kundeerklæringer

Finanstilsynet har nylig pålagt et eiendomsmeglerforetak et overtredelsesgebyr på 150 000 kroner. Dette kom etter et stedlig tilsyn der Finanstilsynet blant annet avdekket at selskapet ikke hadde gjennomført en tilstrekkelig risikovurdering.

Det ble også avdekket mangelfulle rutiner for kundekontroll (KYC), blant annet når det gjaldt å innhente og dokumentere informasjon om kunders reelle rettighetshavere. Tilsynet kritiserte også for svak oppfølging av løpende kundekontroll og manglende rapportering ved mistenkelige transaksjoner.

For lesere av dette nyhetsbrevet er det særlig verdt å merke seg at Finanstilsynet – også i dette tilsynet – kritiserte bruken av standardisert malverk som ikke er tilpasset virksomheten. Tidligere i år kom tilsvarende kritikk mot bruken av standardiserte kundeerklæringsskjemaer ved tilsyn hos en rekke banker i kjølvannet av medieoppslagene om ulovlig låneformidling i Stavanger («advokatskandalen»).

Konsekvensene av manglende virksomhetstilpasning og for generelle kundeerklæringsskjemaer kan være brudd på hvitvaskingsloven, mangelfull risikoklassifisering, et dårligere grunnlag for løpende oppfølging, økt risiko for å overse både hvitvasking og terrorfinansiering – samt flere falske positiver som skaper unødvendig merarbeid.

Løsningen? Dette krever en mer proaktiv tilnærming til KYC-arbeidet, der kvalitet og forståelse prioriteres foran raske standardløsninger. Mer målrettede skjemaer og mer fleksible systemer er veien å gå.

Fant du det du lette etter?