KYC-system
Samler og presenterer relevante opplysninger, dokumenterer kundekontrollen og har funksjoner for å hente ut opplysninger om kundeporteføljen som igjen kan benyttes i den virksomhetsrettede risikovurderingen.


Kundekontroll
Søk, overvåkning og legitimering sikrer riktig informasjon til riktig tid.

Brukervennlig
Verktøyene du trenger, samlet i et oversiktlig brukergrensesnitt.

Høykvalitetsdata
Vi sammenstiller lokale og globale datakilder med høy kvalitet.
Mye av gullet ligger i KYC-besvarelsen
Derfor har vi utviklet et fleksibelt og redigerbart KYC-spørreskjema, med mulighet for å laste opp nødvendig dokumentasjon, som vedtekter og aksjonæravtaler, direkte i det digitale spørreskjemaet. Skjemaet kan selvsagt tilpasses med virksomhetens egne spørsmål, f.eks spørsmål om bankforbindelse, aksjonæravtaler eller annet.
Skjemaet sendes til din kunde for å avklare formålet med kundeforholdet, midlenes opprinnelse, eventuell PEP-status, geografiske forhold, kompliserte eierstrukturer, hvem som er reelle rettighetshavere samt andre relevante spørsmål.
Egenerklæringsskjema signeres med BankID eller nordisk eID for legitimering, slik at personens identitet er bekreftet.

Dette får du
Saksbehandlingssystemet er Norges mest brukte verktøy for AML-arbeid. Plattformen krever ingen integrasjon eller utvikling hos deg, men er en frittstående løsning med bred tilgang til relevante KYC og AML-data.
- Sett opp løpende kundekontroll
- Oppslag mot nasjonale og globale kilder
- Enkel dokumenthåndtering og arkivering
Inkluderte tjenester
Personsøket i Kundesjekk søker i en rekke registre og databaser for å hente inn mest mulig relevant inforamsjon om personen du sal kontrollere. Du får tilgang til data fra folkeregister, PEP- og sanksjonslister, roller i næringslivet og bevis på elektronisk legitimering.
Du kan identifisere og legitimere en person digitalt uten personlig oppmøte og informasjonen som er nødvendig for kundekontrollen blir automatisk hentet inn og sammenstilt.
For å gjøre kundekontroll av en bedrift trenger du informasjon fra mange kilder, både for å finne informasjon om selve selskapet og om rolleinnehavere i selskapet. Med Kundesjekk.no kan du spare tid og manuelt arbeid ved at det blir samlet informasjon automatisk inn i verktøyet du allerede bruker. Du får blant annet tilgang til
- Signaturrett og prokura
- Roller i selskapet (styreleder, daglig leder, styremedlemmer osv)
- Finansiell informasjon og firmaattest
- Sanksjoner på selskapet
- Hvilke registre firmaet er registrert i (f.eks. momsregistret)
- Oversikt på reelle rettighetshavere
Før betalinger kan du kontrollere om kunden er eier av det oppgitte kontonummeret. Både som en kvalitetskontroll på riktig konto før utbetaling for å unngå feil, men også for å avdekke om midlene overføres til andre med vilje (f.eks for en stråmann).
Tilsvarende brukes kontosøk før iverksettelse av trekk (innbetaling) både som kvalitetskontroll på riktig konto og som del av kontrollen med midlenes opprinnelse.
Mange, f.eks eiendomsmeglere, er pålagt å gjøre denne kontrollen.
Med et eierkart spesielt laget for anti-hvitvaskingsarbeid får du full oversikt selv i kompliserte strukturer.
Eierkartet visualiserer eierstrukturer basert på data fra en samling av offentlige registere og inneholder supplerende data, kildeangivelser og eksportmuligheter.
Man er forpliktet til å holde seg oppdatert på reelle rettighetshavere og eierstruktur. Kundesjekk overvåker alle virksomheter dere har gjort oppslag på og sender månedlig rapport med vesentlige endringer hos kundene siden din siste innhenting av data. Dere kan motta rapportene både på e-post og som strukturerte data (JSON) levert til API-mottak hos dere.
Last opp og send ut alle typer dokumenter i PDF-format til signering med BankID. Tjenesten støtter multidokumentsignering slik at man kan laste opp flere PDF-filer og få de signert i samme operasjon. Løsningen gir et oversiktlig brukergrensesnitt for å se status på alle som skal signere, og alle dokumenter kommer med et synlig stempel inkludert dato på hver enkelt signatur.
Egenerklæring er den viktigste datakilden for å kjenne kunden din.
Derfor tilbyr vi tilpasset KYC-spørreskjema med mulighet for å laste opp nødvendig dokumentasjon direkte.
Skjemaet sendes til din kunde for å avklare formålet med kundeforholdet, midlenes opprinnelse, eventuell PEP-status, geografiske forhold, kompliserte eierstrukturer, hvem som er reelle rettighetshavere samt andre relevante spørsmål.