Hopp til hovedinnhold
Bli kontaktet

Nå skjerpes forventningene til skreddersydde kundeerklæringer

To ferske rapporter fra Finanstilsynet viser at mange rapporteringspliktige benytter for generelle og lite målrettede kundeerklæringsskjemaer.

Etter medieoppslag om ulovlig låneformidling i Stavanger(«Advokatskandalen») – der en advokat skal ha brukt klientkontoen sin til å formidle ulovlige lån i stort omfang – gjennomførte Finanstilsynet tilsyn med flere involverte banker. Formålet med tilsynet var å kontrollere bankenes etterlevelse av hvitvaskingsregelverket i forbindelse med kunder og transaksjoner knyttet til saken.

Finanstilsynet peker i begge rapportene på at foretakene ikke innhentet tilstrekkelig informasjon om, eller foretok tilstrekkelige vurderinger av, hvitvaskingsrisiko.

Rapportene fremhever blant annet at «foretakets kundeerklæringsskjema var for generelt utformet og hensyntok i hovedsak bare enkelte grunnleggende risikotyper», og at «dette svekker foretakets mulighet til å fange opp reelt avvikende atferd».

Konsekvensene av for generelle kundeerklæringsskjemaer er altså mangelfull risikoklassifisering, dårligere grunnlag for løpende oppfølging, økt risiko for å overse både hvitvasking og terrorfinansiering – samt flere falske positiver som gir unødvendig merarbeid.

Løsningen? Mer målrettede skjemaer – og fleksible systemer.

Med det nye KYC-systemet fra Stø, som lanseres til høsten, får du muligheten til å lage skreddersydde kundeerklæringer – direkte tilpasset ulike kundetyper, risikonivå og informasjonsbehov.

Lyst til å høre mer? Følg med over sommeren, eller ta kontakt med oss i Stø – så viser vi deg gjerne det som kommer.

Fant du det du lette etter?