Nå skjerpes forventningene til skreddersydde kundeerklæringer

To ferske rapporter fra Finanstilsynet viser at mange rapporteringspliktige benytter for generelle og lite målrettede kundeerklæringsskjemaer.
Etter medieoppslag om ulovlig låneformidling i Stavanger(«Advokatskandalen») – der en advokat skal ha brukt klientkontoen sin til å formidle ulovlige lån i stort omfang – gjennomførte Finanstilsynet tilsyn med flere involverte banker. Formålet med tilsynet var å kontrollere bankenes etterlevelse av hvitvaskingsregelverket i forbindelse med kunder og transaksjoner knyttet til saken.
Finanstilsynet peker i begge rapportene på at foretakene ikke innhentet tilstrekkelig informasjon om, eller foretok tilstrekkelige vurderinger av, hvitvaskingsrisiko.
Rapportene fremhever blant annet at «foretakets kundeerklæringsskjema var for generelt utformet og hensyntok i hovedsak bare enkelte grunnleggende risikotyper», og at «dette svekker foretakets mulighet til å fange opp reelt avvikende atferd».
Konsekvensene av for generelle kundeerklæringsskjemaer er altså mangelfull risikoklassifisering, dårligere grunnlag for løpende oppfølging, økt risiko for å overse både hvitvasking og terrorfinansiering – samt flere falske positiver som gir unødvendig merarbeid.
Løsningen? Mer målrettede skjemaer – og fleksible systemer.
Med det nye KYC-systemet fra Stø, som lanseres til høsten, får du muligheten til å lage skreddersydde kundeerklæringer – direkte tilpasset ulike kundetyper, risikonivå og informasjonsbehov.
Lyst til å høre mer? Følg med over sommeren, eller ta kontakt med oss i Stø – så viser vi deg gjerne det som kommer.
Fant du det du lette etter?