Høyesterettsdom påpeker viktigheten av kundekontroll

Høyesterett slår fast at for å realisere lovens formål om å forebygge og avdekke hvitvasking og terrorfinansiering, pålegger loven rapporteringspliktige fire hovedforpliktelser:
- Gjøre seg kjent med sine kunder ved å gjennomføre kundetiltak
- Løpende oppfølging av kunden
- Undersøke indikasjoner på hvitvasking eller terrorfinansiering
- Rapportere mistenkelige forhold til Økokrim.
Høyesterett sier videre at det faktisk er sluttresultatet, nemlig rapporteringsplikten til Økokrim, som er lovens hovedforpliktelse. Kundetiltak, løpende oppfølging og undersøkelse av mistenkelige forhold er altså ment å understøtte denne rapporteringsplikten. Hovedformålet med hvitvaskingsloven er med andre ord at rapporteringspliktige skal fremskaffe mest mulig etterretningsinformasjon med høyest mulig kvalitet.
Høyesterett går også litt inn på hva som kreves av kundetiltak og sier blant annet at kundetiltakene har som formål at den rapporteringspliktige skal kjenne sin kunde så godt at man skal kunne oppdage om kundeforholdet misbrukes av andre enn kunden eller av kunden selv. Høyesterett påpeker også at kjennskap til kunden er en av de viktigste forutsetningene for å kunne iverksette risikobaserte tiltak for å avdekke og hindre hvitvasking og terrorfinansiering.
Å ha gode rutiner og systemer for kundetiltak blir dermed en av, om ikke den aller viktigste byggesteinen for å kunne oppfylle kravene etter hvitvaskingsloven.
Vi i Kundesjekk hjelper deg gjerne om du har spørsmål eller trenger hjelp til dette!