Hopp til hovedinnhold
Bli kontaktet

Legitimering i Skandinavia

""

BankID tilbyr ulike sikkerhetsnivå, der de to øverste er høy og betydelig. For norske rapporteringspliktige krever myndighetene nivå høy (dvs. høyeste) til bruk av legitimering.

Publisert: 21. februar 2024

Dette ivaretas i Norge ved å bruke BankID med engangspassord/kodebrikke. BankID biometri har nivå betydelig, og brukes i situasjoner som ikke krever like høy tillit, og er dermed ikke godkjent som legitimering. Kundesjekk sørger for at alle legitimeringer og signeringer skjer med nivå høy. Dette merker publikum lite til i praksis, fordi alle med BankID har en elektronisk ID med nivå høy.

I Danmark, med deres MitID, tilbys det også nivå høy og betydelig. Førstnevnte krever personlig oppmøte i banken, mens sistnevnte kan oppnås uten oppmøte. Derfor har ikke en del av kundene nivå høy i sin MitID. Siden norske myndigheter krever nivå høy for legitimering, krever også Kundesjekk det når MitID brukes. Dermed får enkelte danske brukere meldingen som i bildet over når de forsøker å legitimere seg, eller skal signere en egenerklæring.

Når dette skjer kan man svare kunden at det kreves nivå høy i Norge for legitimering, og at norske virksomheter er pålagt dette - også på legitimering av personer i utlandet (i dette tilfellet Danmark). Kundesjekk krever nivå høy både for legitimering og signering fordi det i Norge er ganske vanlig å bruke et BankID-signert dokument, for eksempel egenerklæring, som legitimering.

Inntil videre har vi ikke mulighet til å ha ulike krav til legitimering og signering. For de av dere som i hovedsak bruker Kundesjekk til signeringer kan vi senke kravet fra høy til betydelig, men da vil man ikke lenger kunne utføre godkjente legitimeringer. Vi jobber videre med denne problemstillingen. For våre kunder i Sverige og Danmark er ikke denne problemstillingen aktuell, fordi Kundesjekk der ikke krever mer enn nivå betydelig - i tråd med regelverket for disse landene.

Fant du det du lette etter?